Ana içeriğe atla

Metnin Bölümleri Giriş Gelişme Sonuç



Okuduğumuz metinler, Giriş, Gelişme ve Sonuç olmak üzere üç bölümden oluşur. Bu bölümler metnin planıdır. Plan yapmanın amacı metni bölümlere ayırarak daha kolay anlaşılmasını sağlamaktır. Aşağıdaki metni birlikte inceleyelim.                                             

BARIŞ’IN RESMİ

Barış, “Büyüyünce ne olacaksın?” diyenlere cevap vermiyordu. Kararını vermişti. Ressam olacaktı. Bu kararı sır gibi saklıyordu nedense. Fırsat bulduğu zaman da tuvalinin başına geçiyor, aklına gelenlerin resmini yapıyordu. Neler düşünmüyor, neler hayal etmiyordu ki. Kendi de şaşıyordu.


(Metnin bu bölümü, giriş bölümüdür. Giriş bölümünde metnin konusu belirtilir, kahramanı tanıtılır. Metnimizin kahramanı Barış’tır. Barış ressam olmaya karar vermiştir. Metnin devamındaki düşünceler bununla ilgili olacaktır. Bakalım Barış neler yapacak!)

Televizyon, komşu bir ülkede savaşın çıktığı haberini verdi o akşam. Tankları, savaş uçaklarını, savaş gemilerini gösterdi. Barış, yapacağı resmin konusunu bulduğunu düşündü. Yapacağı resim savaş üzerine olacaktı. Daha doğrusu bunun tam karşıtı, barış üzerine. Çünkü savaşı küçük aklıyla da sevmiyordu. Ölümdü savaş. Açlık, gözyaşıydı. Barış ise adı gibiydi. Yakındı kendine. Sıcak, sevimli…
Metnin bu bölümü gelişme bölümüdür. Gelişme bölümünde okuyucunun merakı artırılır, giriş bölümünde verilen konu hakkında ayrıntılar verilir. Metnimizin bu bölümünde Barış yapacağı resmin konusuna karar vermiştir. 

Apak bir güvercin çizdi önce. Ağzına zeytin dalı verdi. Kanadının ikisine de “Barış güvercini” yazdı. Kocaman bir deniz, sonsuz bir gökyüzü koydu önüne. Ufuklara sıralı dağlar dizdi. Üstüne de kocaman bir güneş. Sonra coşkulu, parlak renklere boyadı onları. Şıkır şıkır bir dünya oldu. Günlük güneşlik...


Metnin bu bölümü ise sonuç bölümüdür. Sonuç bölümünde okuyucu merak ettiklerinin cevabını bulur. Bu bölümün giriş ve gelişme paragraflarında anlatılanlara ters düşmemesi gerekir. Yeni bir düşünce öne sürülmez. Metnimizin sonuç bölümünde Barış’ın resmini nasıl yaptığını öğreniyoruz.  



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Küçük Prens kitabı değerlendirme soruları

Küçük Prens "Küçük Prens" kitabına ait kitap değerlendirme sorularını aşağıdaki linke tıklayarak soruları cevaplayabilir, sonucunuzu öğrenebilirsiniz. Kitap değerlendirmesi yapmak isteyen öğretmenler de linki kopyalayıp öğrencilerine gönderebilirler. https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=MX3qi2yEx0WyoUdLad20nsiT_xKKG15HmcSqWn0o2XdUM0tFRzlRT1JSWEdBMFpCNFhDNEkxSFNYVy4u

GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE SES TEKNOLOJİLERİ

Ses Teknolojilerinin Gelişimi Üçüncü sınıflarda çevremizde doğal ve yapay ses kaynakları olduğunu öğrenmiştik. Çevremizi dikkatli dinlediğimizde doğada birçok değişik sesin olduğunu fark edebiliriz. Örneğin insanların kuşların arıların makinelerin sesini duyabiliriz. Bunların hiçbiri olamasa bile rüzgarın yağmurun hatta atmosferin sesini duyabiliriz. Yaşadığımız çevre farklı sesleri duymamızda önemli rol oynamaktadır. Ses kaynaklarından çıkan sesleri duyabilmemizi sağlayan özellik ise sesin şiddetidir . Sesin şiddetine gürlük de denir. İnsan kulağı ancak belli bir şiddetin üzerindeki sesleri duyabilir, altındaki sesleri duyamaz. Ancak bazı hayvanlar insan kulağının işitemeyeceği sesleri işitebilir. Bu hayvanlara örnek olarak yarasalar yunuslar köpekler atlar ve bazı kümes hayvanlarını örnek verebiliriz. Sesleri daha iyi duyabilmemiz için sesin şiddetini değiştirmeye yarayan bazı araçlar vardır. Bunlar ses teknolojisi araçlarıdır. Şimdi geçmişten günümüze ses teknolojisi alanı